Naast de "kaart" die je daadwerkelijk verteld dat je na 100 meter rechtsaf moet slaan en dat dan je bestemming bereikt is verteld de waterkaart je heel veel. Ik heb uit de kaarten van waterrrijk Nederland gekozen voor de "Friese Meren". Je krijgt de hele omgeving te zien. Zoom eens verder in om de details te zien.
Naast de gegevens over de waterloop wordt de diepte aangegeven, de plaats van de boeien, maar ook de kunstwerken zoals sluizen en bruggen. Is het een vaste of een beweegbare (BB) daarnaast de doorvaar hoogte (H), de doorvaarwijdte (W) deze maten staan vermeld in decimeters. Verder nog een hele waslijst aan markeringen voor het hoofdwater (vaarroute), lichtboeien, bakens op de oever, bakens op een krib. De plaats van scheepvaartlichten, kleur en periode van het licht (snel flikkerlicht of onderbroken licht. De algemene oriëntatie zoals kilometer raaibord, tunnels, auto- of voetveer en voorzieningen zoals jachthavens, aanlegsteigers trailerhellingen en ga maar door. Wat staat er eigenlijk nu niet op zo'n kaart? De weg natuurlijk. Net zomin als je met een waterkaart de route over de weg kunt bekijken kun je op een wegenkaart de route over de weg bekijken. Al heb je wel mensen die dat doen.
Overigens heb ik aan deze kaart nogal wat herinneringen. Ik kocht hem in Grou want met pinksteren zou het verschrikkelijk mooi weer worden. Een mooi moment om eens met een sloep de Friese wateren te verkennen. We hebben ondanks alles wel genoten en de weersvoorspelling kwam ook uit: 's morgens was het mooi en 's middag was het verschrikkelijk.
Misschien verteld zo'n kaart nog wel meer dan een gewone wegenkaart, zou de elektronsche kaart ook doorrijhoogtes kunnen omroepen?
BeantwoordenVerwijderende keersluis bij de goengahuistersloot is echt heel leuk om te bezeilen! Als de wind goed staat zeker leuk om te doen al was het alleen al om de reacties van mensen die verbaast staan te kijken.....
BeantwoordenVerwijderen