Al een oudje lees ik: Het was op 20 november 1858 dat Emile Peugeot het logo van zijn merk, een leeuw met of zonder pijl, ter griffie neerlegde. Emile Peugeot had beroep gedaan op Julien Blazer, een edelsmid en graveerder in de Franche-Comté, om het logo te maken waarmee de producten van het merk Peugeot geïdentificeerd zouden worden. De Leeuw werd al gauw op de zagen en op de gewalste delen van het snijgereedschap geplaatst. Het dier werd gekozen omwille van de eenvoudige parallel met de zagen van Peugeot die beroemd waren - en blijven - om drie redenen:
- hun tanden die zo sterk zijn als die van een leeuw
- hun blad dat zo soepel is als de ruggengraat van een leeuw
- het zagen dat zo snel verloopt als de sprong van een leeuw
In de loop van de tijd is het ontwerp van de leeuw geëvolueerd: het majestueuze profiel, lopend op een pijl, dat in het begin naar links gedraaid was, zullen we later zonder pijl of heel zelden naar rechts gedraaid terugvinden. In 1882 worden de manen van de leeuw gewijzigd waardoor het lijf massiever lijkt. De Leeuw wordt al gauw het enige fabrieksmerk van Peugeot en zal, naast de gereedschappen en zaagbladen, in 1881 ook de koffiemolens (waarvan de productie in 1840 was begonnen), vanaf 1882 de fietsen en daarna, vanaf 1898, de motorfietsen sieren. Hoewel de eerste seriewagen (type 3) van Armand Peugeot van 1891 dateert, zullen de Peugeot-auto’s pas in 1906 worden versierd met een leeuw op een pijl. Sindsdien is het logo verder geëvolueerd tot het huidige.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten